tisdag 27 juli 2010

Det låter inte ...

... så gott, men det var det faktiskt.
Yngsta dottern fortsätter att experimentera i köket under sommarlovet.
Idag bjöd hon på MOROTSSOPPA och det har jag inte haft en tanke på att laga själv.
------
Skala och tärna 6 morötter och hacka en gul lök.
Fräs i 1 msk smör i botten av soppkastrullen.
Pressa ner en vitlöksklyfta och red med 1 msk vetemjöl.
Tillsätt 1 liter grönsaksbuljong och låt soppan koka upp och småkoka i 15 minuter.
Tag grytan av värmen, tillsätt 2 msk creme fraiche och mixa soppan helt slät och lite luftig, gärna med stavmixer.
Smaka av med muskot och salt.
------
Varmhåll soppan fram till servering och servera gärna med yoghurt och nybakat, grovt bröd.
------
Hos oss var det slut på grönsaksbuljongtärningar, så hon tog köttbuljong istället och muskot använder vi aldrig, men det gick lika bra med vitpeppar.
------------

2 kommentarer:

Bodil sa...

Morotssoppa har jag varken lagat eller smakat. Jag gillar inte morotsjuice så jag känner inget sug efter morotssoppa. Men det kanske är en helt annan smak?
Kram Bodil

Black Iris sa...

Det här lät ju riktigt gott och så nyttigt det måste vara.
Mitt 14-åriga barnbarn som bor hos oss ville en dag i vintras göra pizza och jag såg med fasa hur hela mitt kök skulle bli kladdigt och nersölat men jag lät henne hållas.
Hon hade lärt sig av en kompis mamma att göra fettsnål pizza och det blev riktigt, riktigt bra.
Jag kommer inte riktigt ihåg hur hon gjorde men själva "pizza-botten" var typ en omelett och sen la hon på lite olika saker.

Kram Maidi