lördag 19 januari 2013

En solig dag i torpet, men kall!

Idag följde jag med min lagvigda till torpet som han håller på att renovera. Vi städade bort byggspill på övervåningen, så att det ska bli lättare att fortsätta snickra.
 
Det lilla växthuset som vi satte upp förra sommaren, står och väntar på vårsol och att någon ska komma in och vårstäda där så småningom.
Vi hittade djurspår, stora tassavtryck, som kom från skogen och genade över gården och fortsatte in i nästa skogsdunge.
Rävspår känner vi igen, så vi funderade på om det möjligen kunde ha varit ett lodjur som varit framme.
 
I vardagsrummet i torpet har jag 4 stora ödesträd och de blommar med små vita stjärnor varje vinter. Jag tror att de mår bra av att det är lite svalare och att det slarvas med vattningen, för ödesträden här hemma blommar aldrig och de får vatten varje vecka.
 
Lilla torpkatten Sessan har ett favoritställe allra högst uppe på en av bokhyllorna och där kan hon sitta och kolla av läget utanför.
-------------
En fortsatt fin helg önskar jag er som tittar in!
------------
Green, green grass of home - Elvis


10 kommentarer:

Anki Blue sa...

Underbart väder, men som sagt kallt. Vilket
härligt ställe att åka till. Önskar er också
en fortsatt trevlig helg
Kram/Anki Blue

Anki sa...

Vackert, men kallt här också... Vilket mysigt torpställe - och kul med det blommande ödesträdet... tror aldrig jag sett sådana blomma förut - söta små stjärnor :)
ha det gott!
Kram

Hajan sa...

Tänk så roligt att ha ett torp
att längta till. Så fint det är
Kan det inte vara en varg eller
har de ännu större fotspår kanske.
Jag har aldrig hört talas om ett
Ödesträd,så vackert namn.
En trevlig dag önskar jag Dig.
kram/Hajan

Gunillasljusglimtar sa...

TORP låter underbart! Ödesträd aldrig hört förut?! Finns dom att köpa?
Kommer ni flytta till ert torp tro? När vi köpte våran stuga så för 7 år sen så kunde jag inte tro att vi BOR där nu,så det kan bli! Bra musik! Kram på dej ♥ Gunilla

Villa Ryttarängen sa...

Vilket mysigt torpställe ni har. Härligt att fly bort ibland och vara nära naturen. Kraaam Pia

Ezter sa...

Undrar också vad Ödesträd är? Så mysigt med ett torp :)

bakom berget sa...

Ni har ett sånt fint torp. Man blir rent avundsjuk. Mysgt med lilla torpkatten också. Bara den aktar sig för lodjuret..
Ha en skön söndag nu!

Kram Åsa.

Carina sa...

Det ser verkligen kylslaget ut på bilderna, men ack så mysigt!
Det där med ödesträd hade jag aldrig hört talas om, det låter som att det skulle passa hos mig som bara klarar av orkidéer eftersom de inte fordrar något vatten:)
Ha en skön söndag!
Kram

Monica sa...

Tänk att ni har ett torp, det visste jag inte! Och med växthus också!
Då måste ni väl ha värme på där, annars skulle väl inte dom fina ödesträden överleva? Får dom bara några plusgrader, så tror jag att dom flesta växter skulle må väl av en vilopaus. Ljus får dom ju i alla fall.

Här är det strålande sol och bara någon minusgrad idag, ska försöka locka ut maken på promenad...
Kram, Monica

En rosa fluga sa...

Oj så många inlägg!
Svarar på två samtidigt här!
Ödesträd vore kanske något för mig, kyligt inne, och jag glömmer att vattna!
Fint torp! Härligt till Våren och sommaren!
Vilken kaffemugg, inte kul med iskallt kaffe, hoppas du hittar något bättre.
Äggmacka det är gott ,-))
Ha det fint. KRAM Primrose ,-)