måndag 1 augusti 2011

Årets Teknikmässa ...

... i Rudskoga besöktes under söndagen av mig, gubben, yngsta dottern, äldste sonen med familj och gubbens bror. Det var onödigt varmt ...




... men de som hade badkläder med sig badade i den fina sjön Skagern. Jag hittade en plats i skuggan tillsammans med fikakorgen, så mig gick det inte någon nöd på.


På mässan fanns det något för alla. Jag köpte en gul klockmalva och ett litet tovat hjärta med små vita pärlor, som jag tänkte sätta på min jeansjacka till hösten.
Vi hade en trevlig dag, men det var skönt att komma hem för värmen tog hårt på oss.


I sommar har jag som tur är inte så mycket blommor ute som förr om åren och det är faktiskt skönt. Det räcker att vattna de krukor jag har både morgon och kväll.

Har ställt ut vårelden som jag köpte i våras och de trivs väldigt bra. Har inte hjärta att slänga dem och de får då stå ute istället.



I år vurmar jag för blått. Så jag har lobelia lite här och där.



Passionsblomman ger mig en vacker blomma varje dag, men just nu är det inte någon på gång.


När jag ser att det är en blomma på väg att slå ut, så brukar jag stå och se på hur den vecklar ut alla små "grejer" och det är ett rent skådespel. Det brukar ta ungefär en kvart.




Smultronplantorna breder ur sig runt trädgårdsstolen.



Lite tåliga växter på trappan.



Trädgårdsmöblerna är täckta av björkfrö.



Hejsan, hoppsan! Det har slagit ut en blomma under tiden som jag har sprungit runt och fotat.



De amerikanska blåbärsbuskarna till vänster har inte haft några blommor, så det blir inga blåbär i år. Tomatplantorna däremot har en massa gröna små tomater.



I sommar har jag tagit en massa dm-stora skott av diverse gröna växter och buskar.


Vildvin, humle, vit och gul ölandstok och så har jag "snott" lite spireasorter av vår käre granne.


Allt har slagit rot och växer så det knakar, så nu gäller det att hitta lämpliga platser att plantera på. Torpet behöver en hel del växter, så det blir nog inte några problem med att bli av med dem.


----------


Ett glatt meddelande: Polisen ringde nyss och talade om att de hittat en snöslunga gömd i skogen. Jag antar att det är våran. Hoppas det!


------


Kram på er allihop!


--------------

7 kommentarer:

♥ Carina ♥ sa...

Passionsblomman är verkligen vacker! Du har många små fina ställen med vackra blommor i din trädgård :)
Hoppas det är er slunga och att ni får tillbaka den.
Kram

Annelis hantverk sa...

Inte mycket blommor....jag ser ju massor! Otroligt att en blomma kan slå ut medan du väntar.
Ha det bra!

Snäckskalsdalen. sa...

Passionsblomman är helt fascinerande när man ser på den så förstår man inte hur den blivit till.....
Agneta kram

Myran sa...

Så fint du har det. Jag har så svårt för det där perfekta som unga husköpare numera skaffar sig. Bara stenträdgårdar och massor av höga krukor med blomsterarrangemang för tusentals kronor. Fy vad det är sterilt. Nä, din lobelia på stenarna, sopborsten, träsoffan och stubbarna. Det är hemtrevligt och inbjudande.
Kram!

Gunilla Dahl sa...

Vilka vackra bilder! Och du, jag hoppas att det är er snöslunga! /Kramen

Bonsai-Anna sa...

Det såg ut att ha varit en fin utflykt du var på! Och många fina blommor har du att ta hand om. Jag vet inte hur det varit hos er men här i norr har vi haft sol sol och sol så det har varit mycket vattning hela sommaren, puh! Jag håller tummarna för snöslungan. PS. Du vet väl att jag publicerar mera "vardagliga" bilder (utan bonsaiträd) då och då på min virksida... som man kan hoppa över till från bonsaisidan. (Min andra identitet så att säga.) Ha det bra!

nattugglan sa...

så fina blommor du har.. jag får inte passionsblomman att överleva hos mej..;(..