fredag 18 mars 2011

Chokladrutor


CHOKLADRUTOR
1,5 dl hasselnötter eller sötmandel
100 g rumsvarmt smör
1,5 dl strösocker
1 ägg
1,5 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
½ dl kakao
---------------------
Sätt ugnen på 200 gr
---------------------
Hacka nötterna.
Rör smör och socker poröst.
Tillsätt ägget.
Blanda mjöl, bakpulver, vanilj och kakao.
Rör ner blandningen i smeten.
Bred ut smeten till en kaka, 25 x 30 cm stor, på en plåt med bakplåtspapper.
Strö över nötterna.
Grädda mitt i ugnen 10 - 12 minuter.
Skär kakan i rutor innan den kallnat.
-------------------------------------
Shoppingturen med min syster blev tyvärr inställd eftersom det snöar kraftigt och det varnas för trafiksvårigheter.
Det får bli lite bakning istället. Hittade det här receptet i en blogg och eftersom jag är barnsligt förtjust i både choklad och nötter, så skall jag baka de här chokladrutorna.
--------------------------------------------------------
Recept från Arla

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jaja, den eländiga snön vräker ner här också... lillen och jag stannar inne idag...
Hulda

bakom berget sa...

Yes! Perfekt som lördagsgodis. Ha en fin helg! Kram Åsa.

Roffes blogg sa...

mmmmmmm du kan då få till det så det vattnas i munnen... kram.