torsdag 24 februari 2011

Det lilla enkla ...

... som gör livet härligt!

Eftersom Monica med bloggen La Monique undrade vad kolbullar är som jag skrev om i mitt förra inlägg, så lägger jag ut receptet här.

Gubbens 60-årsdag firade vi i skogen en januaridag och då stod det kolbullar på menyn.
Det var uppskattat av alla och jag tror att det var gubbens bästa kalas någonsin.
Det kalaset blev upptakten till återkommande kolbulleträffar.
Vi har suttit runt elden både sommar och vinter.


Jag har två olika recept, men det ena med kornmjöl har jag inte provat ännu.
-------
4 dl vatten blandas med 2 dl kornmjöl och 2 dl vetemjöl + lite salt.
Rimmat sidfläsk delas till små tärningar.
-------
Smält lite smör i en gjutjärnspanna och stek en rejäl näve med fläsk.
Häll över lite smet och skaka pannan så att fläsket fördelar sig jämnt.
Gör den inte för tjock.
Vänd kolbullen och när den fått färg på andra sidan, så är det bara att lägga upp den på en papptallrik och njuta den tillsammans med lingonsylt.
-------
Det andra receptet jag har består av 8 dl vatten, 6 dl vetemjöl, rimmat sidfläsk och smör.
-------
En gång "fuskade" jag och hade med vanlig pannkakssmet ifall barnbarnen inte skulle tycka om den andra smeten, men de åt gladeligen av den "äkta" varan.
Alla gräddar sin egen kolbulle och vi brukar ha 4 pannor igång samtidigt.
--------------------------------------
"Skogshuggarmat från förr och lagas över öppen eld med gjutjärnspanna."
--------------------------------------

6 kommentarer:

bakom berget sa...

Oj va mysigt! Man skulle ju kunna bjuda ut några vänner i skogen en lördag och laga såna där kolbullar. Vilken bra idè! Tack för den! Kram Åsa.

Monica sa...

Tack snälla du för receptet!!!!!! Detta ska jag prova göra!
Det är ju bara så att ofta är de det enkla som är godast!
Önskar dig en fortsatt bra Dag.

♥ Carina ♥ sa...

Mums! Det är gott med kolbullar :)
Och det mesta blir ju faktiskt godare ute i naturen :)
Kram

Roffes blogg sa...

Mmmmm kolbullar är så gott!

UllaMona sa...

Kolbullar är jättegott, jag brukar ofta göra kolbullar när vi är i stugan.
Ni ser verkligen ut att ha det mysigt.
Kram

Anki Blue sa...

Åh - det där lät ju mumma - så jag lånar receptet och utnämner omgivningen till försökskaniner - återkommer med resultat :D Ha en skön kväll
Kram