fredag 23 juli 2010

Städnoja

Idag hoppade jag ur sängen 6.30, in i duschen, gjorde frukost som jag avnjöt framför tv:n som sände TV 4 morgonprogram. I vanliga fall brukar morgontidningen läsas, men icke idag.
Gjorde en vända in i köket för att hämta mer kaffe och kom då helt plötsligt på att jag kanske skulle ta och rengöra köksfläkten. Den gamla fläkten var inte rolig att rengöra, så den här nya skulle bli rena nöjet att skrubba ren.
Började med att plocka ner det som skulle bli rent och lade i såpvatten.
Ååååh, vad det luktar gott av såpa! Jag älskar den doften!
Under tiden som allt låg i blöt rengjorde jag den åldersstigna spisen.
Jif, Cillit Bang, Svinto och jag gjorde ett bra jobb.
Jag kommer nog att gråta när jag måste laga mat på spisen igen och se allt mitt arbete bli saboterat.
Efter att delarna till fläkten rengjorts och torkats var det dags att sätta ihop "fläkthelvetet".
Jag är inte tekniskt lagd på något vis, men att man kan vara så in i baljan oteknisk trodde jag inte.
Svett och svordomar flödade om varannat!
Jag tänker inte berätta vad jag gjorde för fel och i de svagaste ögonblicken längtade jag faktiskt efter min gamla fläkt.
Med hjälp av yngsta dottern, som inte är lika oteknisk som sin mor, blev den j-a fläkten uppsatt och jag blev glad och lycklig igen.
Jag tog ett djupt andetag och drog in den goda såpdoften!
----------------

Inga kommentarer: